* Lavazza nie jest powiązana, wspierana ani sponsorowana przez Nespresso
Odkryj świat z obiektywu największych międzynarodowych fotografów.
Nowy punkt widzenia na świat przez obiektyw aparatu. Oto co dla Lavazzy oznacza kalendarz i jak od 1993 roku przekazywano publiczności swoją wizję świata.
Dla Lavazzy kalendarz to nie tylko narzędzie do oznaczania czasu, ale klucz do interpretacji współczesnego świata i dzieło sztuki. Właśnie z tego powodu, rok po roku, zaangażowani są najlepsi międzynarodowi fotografowie, wezwani do podzielenia się swoim spojrzeniem nie tylko na świat Lavazzy, ale ogólnie na świat, w którym żyjemy.
Co roku wyzwaniem jest uchwycenie pięknych i ponadczasowych fotografii reprezentatywnych dla danego roku.
Czy jesteś gotowy zanurzyć się w tej fotograficznej podróży? Odkryj najbardziej ikoniczne kalendarze w historii Lavazzy.
Kalendarze z tego okresu są czarno-białe, z fotografiami będącymi prawdziwymi dziełami sztuki charakteryzującymi się portretami o ponadczasowym pięknie.
Czarno–białe ujęcie podkreśla kształty, objętości i tony. Miłość, namiętność i zmysłowość, w odcieniach czerni i bieli, to motywy przewodnie w początkowych latach istnienia kalendarza.
Newton, Von Unwerth, Scianna, Erwitt to niektórzy z mistrzów, którym powierzono edycje, od 1993 do 2001 roku. Co jest wspólnym tematem? Kawa. Naturalnie, czarna.
Przez dwa kolejne lata, 1993 i 1994, Lavazza wybierała mistrza Helmuta Newtona. Jego styl jest idealny do przekazania pasji do kawy. Jego fotografie, jak to tradycyjnie bywa w przypadku kalendarzy, w centrum ujęcia stawiają kobietę, której zmysłowość przypomina, na tych czarno–białych zdjęciach, tę samą zmysłowość kawy. Dziewczyna na wysokich obcasach i z pucułowatą miną, ubrana w ciemne ciuchy i siedząca przy stoliku do kawy, patrzy na fotografa z trzymaną w ręku filiżanką. Inna kobieta, zdecydowana i wyrafinowana, otulona futrem, swobodnie odsłania przed artystą bardzo głęboki dekolt.
Nowe tysiąclecie stawiało przed nami bezprecedensowe wyzwania: wymagało mówienia o relacjach międzyludzkich i świadomości tego jak świat, w ciągu kilkudziesięciu lat, całkowicie się zmienił. Punkt ciężkości został przeniesiony z piękna kobiecego ciała na bardziej realistyczne tematy przedstawiające bohaterów w ich codziennym życiu, w ich domach, z ich rodzinami.
Wybujałość, jaskrawe kolory, przesada. Kalendarze tej dekady pozostawiają za sobą czerń i biel, by zrobić miejsce dla koloru. Styl jest jak z magazynu mody, gdzie świat kawy miesza się ze światem glamour, w wyniku czego powstaje coś wyjątkowego i zaskakującego.
W 2002 roku LaChapelle podpisał pierwszy kolorowy kalendarz Lavazza i przeszedł od prostego kalendarza do transwersalnego narzędzia komunikacyjnego, które pojawiło się na fasadach budynków miejskich, w telewizji i na innych kanałach komunikacji.
Niepowtarzalny styl Davida LaChapelle’a eksploduje dzięki Kalendarzowi Lavazza na rok 2002. Jego surrealistyczny i ironiczny styl, a także jaskrawe, żywe, nasycone kolory, często przekładają się na ekstrawaganckie, barokowe obrazy, przez co zyskał miano Felliniego fotografii.
Annie Leibovitz ukazała włoski styl poprzez siedem obrazów. Spektakularna podróż, która składa hołd naszemu krajowi poprzez celebrację mody, sztuki, kina i historii. Przewodnikiem w tej podróży jest filiżanka espresso Lavazza, ikona par excellence włoskiego stylu życia na świecie. Annie Leibovitz, najbardziej znana i ceniona żyjąca fotografka, została okrzyknięta przez amerykańską Bibliotekę Kongresu Żywą Legendą. Za swój wkład w rozwój wielkiej fotografii otrzymała wiele prestiżowych nagród na całym świecie.
Bohaterem kalendarzy z tych lat jest zrównoważony rozwój. Połączenie kawy i zrównoważonego rozwoju znajduje się w centrum projektów Fundacji Lavazza od 2004 roku, a od 2015 roku jest również głównym tematem kalendarzy.
Steve McCurry, Denis Rouvre, Ami Vitale, Platon i Joey L to fotografowie, którzy przekładają na obrazy ochronę ziemi, dziedzictwo wartości, energię natury, innowacyjność i dzielenie się z innymi, by w ten sposób szczerze zaapelować o obywatelskie zaangażowanie i ochronę ekosystemów, z których pochodzi kawa. Dla nas w Lavazza, w rzeczywistości, ochrona terytorium oznacza również ochronę możliwości posiadania naturalnego produktu wysokiej jakości.
The Earth Defenders to rolnicy, drobni producenci i gospodarze; każdy zaangażowany w obronę swoich upraw, z celami, które dotyczą zbiorowego dobrobytu. Pochodzą z różnych miejsc, ale łączą ich te same zasady: szacunek i ochrona ziemi, bo wierzą w jej wartość.
Lavazza chciała uczcić mężczyzn i kobiety starych, młodych i przyszłych pokoleń zaangażowanych w ochronę Ziemi. Uczynił to, uwieczniając ich twarze w ujęciach trzech fotografów międzynarodowego kalibru: Steve’a McCurry’ego, Joey’a L, Denisa Rouvre’a i poświęcając im trylogię kalendarzy z lat 2015 – 2017.
W 2020 roku drogi Lavazzy i LaChapelle’a ponownie skrzyżowały się dzięki kalendarzowi „Earth CelebrAction”, za pomocą którego chcemy uczcić relację łączącą człowieka z naturą i jednocześnie sposobem działania w celu jej ochrony.
Ujęcia LaChapelle'a wyrażają pilną potrzebę przekazania odpowiedzialności wobec otaczających nas ludzi i świata, w którym żyjemy.
Nie dziwi więc, że czasownik wybrany na grudzień, ostatni miesiąc kalendarza, to konkretne działanie i życzenie: „zmieniać”.
W zmieniającym się scenariuszu — gdzie bariery i dystans pomiędzy jednostkami, społecznościami i narodami stają się niezbędne — Lavazza buduje mosty poprzez uniwersalny język sztuki, dając życie nowej ludzkości opartej na podstawowych wartościach społeczeństwa, takich jak solidarność, integracja, tolerancja i zrównoważony rozwój.
Stworzony wiosną 2021 roku, pod kreatywnym kierownictwem agencji reklamowej Armando Testy, projekt artystyczny Lavazzy „New Humanity 2021” oferuje kolekcję oryginalnych wkładów artystycznych.
Projekt obejmuje magazyn z sześcioma ambasadorami kultury oraz kalendarz z 13 mistrzami fotografii , którzy przedstawiają nową wizję ludzkości, odzwierciedlając swoje punkty widzenia i style.
Czas oczekiwania i refleksji dobiegł końca. Nadszedł moment działania. A razem z nim przybył też Kalendarz Lavazza na rok 2022.
Projekt „Mogę zmienić świat”, wymyślony i wyprodukowany pod kreatywnym kierownictwem agencji Armando Testy, niesie ze sobą pilne przesłanie. Zaprasza ludzi do natychmiastowego działania na rzecz pozytywnej zmiany poprzez portrety artystów i aktywistów zaangażowanych w służbę szlachetnym celom. Emmanuel Lubezki, fotograf podpisujący ten kalendarz, zebrał historie sześciu artystów, którzy każdego dnia walczą o poprawę świata poprzez swoją pracę.
Wśród nich możemy rozpoznać performera Bena Harpera, francusko-szwajcarskiego artystę Saype’a, afgańską raperkę Sonitę Alizadę, przedsiębiorcę i projektantkę Shilpę Yarlagaddę, biologa morskiego Cristinę Mittermeier oraz ulicznego tancerza i choreografa Shamella Bella.
Niezależnie od tego, czy dzieło sztuki jest gigantyczne i surrealistyczne, jak w przypadku LaChapelle'a, czy też o tematyce kosmicznej, jak w kalendarzu Thierry'ego Le Gouès’a, filiżanka kawy towarzyszy kalendarzowi od jego pierwszej edycji. Z centralnego bohatera sceny obok pięknych kobiet, staje się współuczestnikiem ujęcia i stopniowo pojawia się w najbardziej nieoczekiwanych scenariuszach, pozostając uniwersalnym symbolem pauzy i konwergencji.