Back
HISTORIE LAVAZZA
ALT alt

KALENDARZ LAVAZZA, OPOWIEŚCI O SZTUCE I FOTOGRAFII

Odkryj świat z obiektywu największych międzynarodowych fotografów.

przez Zespół Lavazza 5–7 minut

Nowy punkt widzenia na świat przez obiektyw aparatu. Oto co dla Lavazzy oznacza kalendarz i jak od 1993 roku przekazywano publiczności swoją wizję świata.

Dla Lavazzy kalendarz to nie tylko narzędzie do oznaczania czasu, ale klucz do interpretacji współczesnego świata i dzieło sztuki. Właśnie z tego powodu, rok po roku, zaangażowani są najlepsi międzynarodowi fotografowie, wezwani do podzielenia się swoim spojrzeniem nie tylko na świat Lavazzy, ale ogólnie na świat, w którym żyjemy.

Co roku wyzwaniem jest uchwycenie pięknych i ponadczasowych fotografii reprezentatywnych dla danego roku.

Czy jesteś gotowy zanurzyć się w tej fotograficznej podróży? Odkryj najbardziej ikoniczne kalendarze w historii Lavazzy.


1993 – 2001: ŚWIAT W CZERNI I BIELI

Kalendarze z tego okresu są czarno-białe, z fotografiami będącymi prawdziwymi dziełami sztuki charakteryzującymi się portretami o ponadczasowym pięknie.

Czarno–białe ujęcie podkreśla kształty, objętości i tony. Miłość, namiętność i zmysłowość, w odcieniach czerni i bieli, to motywy przewodnie w początkowych latach istnienia kalendarza.

Newton, Von Unwerth, Scianna, Erwitt to niektórzy z mistrzów, którym powierzono edycje, od 1993 do 2001 roku. Co jest wspólnym tematem? Kawa. Naturalnie, czarna.

1993 – 1994 HELMUT NEWTON

Przez dwa kolejne lata, 1993 i 1994, Lavazza wybierała mistrza Helmuta Newtona. Jego styl jest idealny do przekazania pasji do kawy. Jego fotografie, jak to tradycyjnie bywa w przypadku kalendarzy, w centrum ujęcia stawiają kobietę, której zmysłowość przypomina, na tych czarno–białych zdjęciach, tę samą zmysłowość kawy. Dziewczyna na wysokich obcasach i z pucułowatą miną, ubrana w ciemne ciuchy i siedząca przy stoliku do kawy, patrzy na fotografa z trzymaną w ręku filiżanką. Inna kobieta, zdecydowana i wyrafinowana, otulona futrem, swobodnie odsłania przed artystą bardzo głęboki dekolt.


2000 — ELLIOT ERWITT

Nowe tysiąclecie stawiało przed nami bezprecedensowe wyzwania: wymagało mówienia o relacjach międzyludzkich i świadomości tego jak świat, w ciągu kilkudziesięciu lat, całkowicie się zmienił. Punkt ciężkości został przeniesiony z piękna kobiecego ciała na bardziej realistyczne tematy przedstawiające bohaterów w ich codziennym życiu, w ich domach, z ich rodzinami.


2002 – 2014: EKSPLOZJA KOLORÓW

Wybujałość, jaskrawe kolory, przesada. Kalendarze tej dekady pozostawiają za sobą czerń i biel, by zrobić miejsce dla koloru. Styl jest jak z magazynu mody, gdzie świat kawy miesza się ze światem glamour, w wyniku czego powstaje coś wyjątkowego i zaskakującego.

W 2002 roku LaChapelle podpisał pierwszy kolorowy kalendarz Lavazza i przeszedł od prostego kalendarza do transwersalnego narzędzia komunikacyjnego, które pojawiło się na fasadach budynków miejskich, w telewizji i na innych kanałach komunikacji.

2002 — DAVID LACHAPELLE

Niepowtarzalny styl Davida LaChapelle’a eksploduje dzięki Kalendarzowi Lavazza na rok 2002. Jego surrealistyczny i ironiczny styl, a także jaskrawe, żywe, nasycone kolory, często przekładają się na ekstrawaganckie, barokowe obrazy, przez co zyskał miano Felliniego fotografii


2009 — ANNIE LEIBOVITZ

Annie Leibovitz ukazała włoski styl poprzez siedem obrazów. Spektakularna podróż, która składa hołd naszemu krajowi poprzez celebrację mody, sztuki, kina i historii. Przewodnikiem w tej podróży jest filiżanka espresso Lavazza, ikona par excellence włoskiego stylu życia na świecie. Annie Leibovitz, najbardziej znana i ceniona żyjąca fotografka, została okrzyknięta przez amerykańską Bibliotekę Kongresu Żywą Legendą. Za swój wkład w rozwój wielkiej fotografii otrzymała wiele prestiżowych nagród na całym świecie. 


2015 – 2020: W ŚWIETLE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

Bohaterem kalendarzy z tych lat jest zrównoważony rozwój. Połączenie kawy i zrównoważonego rozwoju znajduje się w centrum projektów Fundacji Lavazza od 2004 roku, a od 2015 roku jest również głównym tematem kalendarzy.

Steve McCurry, Denis Rouvre, Ami Vitale, Platon i Joey L to fotografowie, którzy przekładają na obrazy ochronę ziemi, dziedzictwo wartości, energię natury, innowacyjność i dzielenie się z innymi, by w ten sposób szczerze zaapelować o obywatelskie zaangażowanie i ochronę ekosystemów, z których pochodzi kawa. Dla nas w Lavazza, w rzeczywistości, ochrona terytorium oznacza również ochronę możliwości posiadania naturalnego produktu wysokiej jakości.

THE EARTH DEFENDERS

The Earth Defenders to rolnicy, drobni producenci i gospodarze; każdy zaangażowany w obronę swoich upraw, z celami, które dotyczą zbiorowego dobrobytu. Pochodzą z różnych miejsc, ale łączą ich te same zasady: szacunek i ochrona ziemi, bo wierzą w jej wartość.

Lavazza chciała uczcić mężczyzn i kobiety starych, młodych i przyszłych pokoleń zaangażowanych w ochronę Ziemi. Uczynił to, uwieczniając ich twarze w ujęciach trzech fotografów międzynarodowego kalibru: Steve’a McCurry’ego, Joey’a L, Denisa Rouvre’a i poświęcając im trylogię kalendarzy z lat 2015 – 2017.


2020 — POWRÓT DAVIDA LACHAPELLE’A

W 2020 roku drogi Lavazzy i LaChapelle’a ponownie skrzyżowały się dzięki kalendarzowi „Earth CelebrAction”, za pomocą którego chcemy uczcić relację łączącą człowieka z naturą i jednocześnie sposobem działania w celu jej ochrony.

Ujęcia LaChapelle'a wyrażają pilną potrzebę przekazania odpowiedzialności wobec otaczających nas ludzi i świata, w którym żyjemy.

Nie dziwi więc, że czasownik wybrany na grudzień, ostatni miesiąc kalendarza, to konkretne działanie i życzenie: „zmieniać”.




2021: RODZI SIĘ NOWA LUDZKOŚĆ

W zmieniającym się scenariuszu — gdzie bariery i dystans pomiędzy jednostkami, społecznościami i narodami stają się niezbędne — Lavazza buduje mosty poprzez uniwersalny język sztuki, dając życie nowej ludzkości opartej na podstawowych wartościach społeczeństwa, takich jak solidarność, integracja, tolerancja i zrównoważony rozwój

Stworzony wiosną 2021 roku, pod kreatywnym kierownictwem agencji reklamowej Armando Testy, projekt artystyczny Lavazzy „New Humanity 2021” oferuje kolekcję oryginalnych wkładów artystycznych.

Projekt obejmuje magazyn z sześcioma ambasadorami kultury oraz kalendarz z 13 mistrzami fotografii , którzy przedstawiają nową wizję ludzkości, odzwierciedlając swoje punkty widzenia i style.



NADSZEDŁ CZAS DZIAŁANIA

Czas oczekiwania i refleksji dobiegł końca. Nadszedł moment działania. A razem z nim przybył też Kalendarz Lavazza na rok 2022.  

Projekt „Mogę zmienić świat”, wymyślony i wyprodukowany pod kreatywnym kierownictwem agencji Armando Testy, niesie ze sobą pilne przesłanie. Zaprasza ludzi do natychmiastowego działania na rzecz pozytywnej zmiany poprzez portrety artystów i aktywistów zaangażowanych w służbę szlachetnym celom. Emmanuel Lubezki, fotograf podpisujący ten kalendarz, zebrał historie sześciu artystów, którzy każdego dnia walczą o poprawę świata poprzez swoją pracę. 



Wśród nich możemy rozpoznać performera Bena Harpera, francusko-szwajcarskiego artystę Saype’a, afgańską raperkę Sonitę Alizadę, przedsiębiorcę i projektantkę Shilpę Yarlagaddę, biologa morskiego Cristinę Mittermeier oraz ulicznego tancerza i choreografa Shamella Bella.


WIELKI BOHATER KAŻDEGO KALENDARZA: FILIŻANKA KAWY LAVAZZA

Niezależnie od tego, czy dzieło sztuki jest gigantyczne i surrealistyczne, jak w przypadku LaChapelle'a, czy też o tematyce kosmicznej, jak w kalendarzu Thierry'ego Le Gouès’a, filiżanka kawy towarzyszy kalendarzowi od jego pierwszej edycji. Z centralnego bohatera sceny obok pięknych kobiet, staje się współuczestnikiem ujęcia i stopniowo pojawia się w najbardziej nieoczekiwanych scenariuszach, pozostając uniwersalnym symbolem pauzy i konwergencji.

OBSŁUGA KLIENTA

Potrzebujesz pomocy? Sprawdź często zadawane pytania lub skontaktuj się z nami.

FLAGOWY SKLEP

Skosztuj autentycznego smaku kawy Lavazza w naszych sklepach.