Nasza historia, podobnie jak wiele innych, naznaczona jest licznymi emocjami, trudami, kluczowymi zmianami i dynamicznym rozwojem, który wprowadził nas w przyszłość.
Początek podróży.
Nasza historia rozpoczęła się w 1895 roku, kiedy Luigi Lavazza otworzył pierwszy sklep Lavazza przy via San Tommaso w Turynie.
Był człowiekiem obdarzonym wielką inicjatywą, pomysłowością i pasją do swojej pracy.
Wiesz, jak powstały mieszanki Lavazza? Luigi odkrył różne źródła i właściwości rozmaitych ziaren kawy i studiował sztukę ich mieszania, aby zaspokoić gusta swoich klientów.
Potem, dzięki podróży do Brazylii, zdołał dostrzec potencjał tego napoju w dobie wielkich zmian.
Kawa Lavazza, którą dziś pijemy, jest efektem stworzonej przez Luigiego kompozycji ziaren kawy z różnych zakątków świata.
W miarę rozkwitu firmy w 1927 roku Luigi założył Luigi Lavazza SpA.
Firmę Luigi Lavazza tworzyli Luigi, jego żona Emilia oraz ich dzieci: Maria, Mario, Pericle i Giuseppe, zwany też Beppe. W tym czasie firma dysponowała kapitałem w wysokości 1,5 miliona lirów.
To w tych czasach Lavazza wprowadziła Pergamin – opakowanie z dwóch warstw papieru, które zachowywało wszystkie aromaty ziaren kawy. Było to idealne opakowanie dla rodzin chcących kupić większe ilości kawy i pierwszy krok w kierunku opakowań Lavazzy, których używamy w sklepach do dziś.
W roku 1946 Włochy stały się republiką, a Lavazza przetrwała wojnę i lata embarga na kawę.
W 1947 roku Lavazza doczekała się swojego pierwszego logo, zaprojektowanego przez Aerostudio Borghi w Mediolanie. Charakterystyczne, większe od reszty liter „A” w środku wyrazu pozostało do dziś.
W roku 1955 do firmy dołączył pełen innowacyjnych pomysłów Emilio Lavazza, syn Beppe, a jego wkład dał początek legendarnej „mieszance Lavazza”.
Pierwsze hasło reklamowe mieszanki „Lavazza Paradiso in tazza” pojawiło się w gazetach i radiu.
Podczas gdy Włochy przeżywają okres rozkwitu gospodarczego, Beppe i Pericle zaczynają przestawiać produkcję na skalę przemysłową.
W tym czasie Lavazza stała się największą włoską firmą w branży kawowej, którą to pozycję utrzymuje do dziś, i miała stać się liderem w Europie.
Podczas targów Salone del Mobile w urynie w 1959 roku Lavazza zaprezentowała swój pierwszy autobar, zaprojektowany przez firmę Boneschi. Był to nowy i oryginalny sposób popularyzacji naszej kawy, który pozwolił ludziom delektować się nią również na świeżym powietrzu.
Rozwój przemysłowy Lavazzy postępował wraz z otwarciem w 1965 roku w Settimo Torinese największego w Europie zakładu produkcyjnego i palarni.
Choć lata 70. okazały się trudnym okresem dla włoskiej gospodarki, Lavazza wciąż trzymała rękę na pulsie. Firma opracowała nowe sposoby na wyjście z kryzysu, angażując się w szereg badań, mających podtrzymać ducha innowacji.
Mieszanka Qualità Rossa trafiła na sklepowe półki w nowych opakowaniach próżniowych, które zachowywały integralność smaku i aromatu kawy.
W roku 1977, gdy telewizja „nabierała kolorów”, twarzą Lavazzy został Nino Manfredi, który pozostał naszym ambasadorem przez 16 lat.
W 1982 roku Lavazza otworzyła pierwszą zagraniczną siedzibę w Vincennes we Francji.
Po utworzeniu pierwszej zagranicznej filii, w 1987 roku we Frankfurcie powstała Lavazza Deutschland GmbH, następnie w 1988 roku Lavazza Kaffee w Wiedniu, w 1989 roku Lavazza Premium Coffee Corp w Nowym Jorku, a w 1990 roku Lavazza Coffee UK LTD w Londynie.
W tych latach Emilio Lavazza przewodniczył Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Kawy Palonej (EUCA), a firma zaczęła traktować całą Europę jako rynek wewnętrzny.
Również PR Lavazzy wyszedł na arenę międzynarodową, rozpoczynając swoje pierwsze kampanie w zagranicznych telewizjach i prasie. Od samego początku nasza strategia komunikacji opierała się na połączeniu włoskiej autentyczności z kawą premium.
Emilio Lavazza odziedziczył po Beppe Lavazzy zamiłowanie do sztuki i projektowania, a jego przyjaźń i współpraca z Armando Testą zaowocowała w 1995 roku powstaniem piątego logo Lavazzy.
W 1992 roku, po przejęciu marek Bourbon i Suerte, Lavazza wprowadziła na rynek mieszankę Gualtiero Marchesi. To był początek trwającej do dziś współpracy ze znakomitymi szefami kuchni.
W 1993 roku narodził się pierwszy Kalendarz Lavazza. Projekt, który powstał w wyniku spotkania Giuseppe Lavazzy z Helmutem Newtonem. Czarno-białe zdjęcia z Paryża i Monte Carlo oddały głęboką więź łączącą turyńską firmę z kawą.
Powstaje Fundacja Giuseppe i Pericle Lavazza, organizacja non-profit z misją poprawy warunków życia w krajach produkcji kawy.
W tym samym roku wprowadziliśmy na rynek ¡Tierra!, mieszankę będącą sercem zaangażowania firmy w zrównoważony rozwój.
Za sprawą tej ważnej inicjatywy Lavazza stopniowo poprawiała warunki życia ponad 3000 plantatorów w ośmiu krajach, wspomagając wzrost gospodarczy, podnosząc ich warunki bytowe oraz wprowadzając nowe, bardziej zrównoważone i opłacalne techniki rolnicze.
Steve McCurry uwiecznił w fotoreportażu to przedsięwzięcie, które rozpoczęło się w Hondurasie, Kolumbii i Peru, a obecnie obejmuje sześć krajów.
W 2012 roku firma zadeklarowała swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i wykorzystując metodologię Life Cycle Assessment, podjęła się oceny efektywności środowiskowej niektórych swoich kluczowych produktów i usług, w tym między innymi:
Lavazza powołała do życia projekt Lavazza ¡Tierra!. Projekt ten, obejmujący również Brazylię, Indie, Peru i Tanzanię, angażuje coraz większą liczbę plantatorów i społeczności wiejskich.
W 2015 roku włoskie espresso zagościło na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Lavazza i Argotec wspólnie z Włoską Agencją Kosmiczną (ASI) opracowały ISSpresso, pierwszy ekspres do kawy w kosmosie. Było to spełnienie marzeń z kalendarza na 2004 rok autorstwa Thierry'ego Le Gouèsa, w którym przedstawił on kawę w kosmosie.
Kalendarz na rok 2015, przygotowany wspólnie ze Slow Food i zaprojektowany przez Steve'a McCurry'ego, to fotograficzna podróż przez opowieści o codziennym bohaterstwie Obrońców Ziemi – 12 portretów kobiet i mężczyzn, którzy każdego dnia z odwagą, dumą i poświęceniem bronią swoich projektów w Afryce.
Wraz z publikacją pierwszego Raportu zrównoważonego rozwoju Lavazzy w 2015 roku Grupa przedstawiła swoje zintegrowane podejście do CSR we wszystkich obszarach biznesowych. Również w tym czasie Lavazza finansowała badania nad genomem kawy Arabica.
W 2016 roku Lavazza przejmuje Carte Noire, lidera francuskiego rynku sprzedaży detalicznej kawy, i integruje zakład produkcyjny w Lavérune. Tym samym Francja stała się drugim po Włoszech najważniejszym rynkiem dla Lavazza Group.
W 2017 roku Lavazza otwiera swój pierwszy flagowy sklep Lavazza na Piazza San Fedele w Mediolanie.
To właśnie w tym czasie Lavazza rozszerza działalność jeszcze bardziej, przejmując kilka międzynarodowych firm z branży kawowej. Najpierw przejmuje wiodącą w sektorze kawy organicznej w Ameryce Północnej kanadyjską firmę Kicking Horse Coffee, następnie francuską firmę działającą w sektorze OCS – Espresso Service Proximité, a na koniec włoską firmę specjalizującą się w bezpośredniej dystrybucji i sprzedaży systemów kapsułkowych do espresso – Nims.
W tym samym roku Lavazza Group doprowadziła do integracji zakładu produkcyjnego w Invermere i oficjalnie zobowiązała się do przestrzegania 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju wyznaczonych przez Agendę 2030 ONZ.
W kwietniu 2018 roku odbywa się inauguracja nowej głównej siedziby firmy Lavazza – Nuvola. Po dziś dzień ten budynek w rodzinnym mieście Lavazzy, Turynie, stanowi fizyczny przejaw globalnej rangi Grupy.
W tym roku Lavazza przejmuje australijską firmę Blue Pod Coffee Co. specjalizującą się w dystrybucji systemów espresso w kanale OCS, a także biznes Mars Drinks, znany obecnie jako Lavazza Professional. Dzięki systemom Flavia i Klix przedsiębiorstwo to zajmuje znaczącą pozycję w sektorze OCS i automatów vendingowych w Stanach Zjednoczonych, Europie i Japonii.
W wyniku tych przejęć system produkcyjny Lavazzy poszerza się o zakłady produkcyjne w Basingstoke w Wielkiej Brytanii i Westchester w Stanach Zjednoczonych.
Z 70% obrotów generowanych poza Włochami, sprawozdanie finansowe Lavazzy za rok 2019 ujawnia wyjątkowe, historyczne wyniki: przychody rosną o 18% do 2,2 mld EUR przy 45% wzroście zysku netto.
W 2020 roku Lavazza we współpracy z Yum China otworzyła pierwszy flagowy sklep Lavazzy w Szanghaju w Chinach.
Ponadto wraz z ogłoszeniem „Roadmap to Zero” w 2020 roku, Lavazza Group ugruntowała swoją strategię zrównoważenia środowiskowego, aby zneutralizować swoją emisję dwutlenku węgla do 2030 roku.
Zachowując wartości małej kawiarni, otwartej ponad sto lat temu w historycznym sercu Turynu, Lavazza Group ma obecnie ponad 4000 współpracowników na całym świecie, 9 zakładów produkcyjnych w 6 krajach i eksportuje do ponad 140 krajów.